Dzięki ustawie z dnia 27 sierpnia 2007, która została wprowadzona w życie 17 października 2007, dotyczącej zatrudnienia w formie telepracy zostały sprecyzowane obowiązki i praca po stronie telepracownika i telepracodawcy. Wprowadzenie przez ustawodawcę kompleksowych zapisów dotyczących telepracy uznać trzeba za rozwiązanie korzystne i w pełni potrzebne, gdyż eliminuje ewentualne wątpliwości prawne i interpretacyjne na temat istotnych zagadnień związanych ze specyfiką telepracy. Należy pamiętać, że zastosowanie uregulowań z Kodeksu Pracy dotyczących telepracy ma miejsce tylko i wyłącznie w przypadku telepracowników zatrudnionych na umowę o pracę! Dzięki uregulowaniu prawnemu pojęcia telepracy – ustawa określa jasno prawa i obowiązki telepracodawcy i telepracownika.
Prawa i obowiązki telepracownika
Podstawowym prawem telepracownika określonym ustawowo jest możliwość zmiany formy zatrudnienia. Wniosek dotyczący wprowadzenia telepracy może zostać przedstawiony przez pracodawcę jak i pracownika. Przy czym pracownik może negatywnie rozpatrzyć wniosek, natomiast pracodawca, w miarę możliwości powinien zgodzić się na propozycję pracownika dotyczącą pracy zdalnej. Okres próbny zmiany warunków zatrudnienia to 3 miesiące, w czasie których odstąpienie od świadczenia pracy w formie telepracy. W myśl art. 67 9 Kodeksu Pracy, brak zgody pracownika na świadczenie pracy w formie telepracy nie stanowi podstawy do wypowiedzenia umowy o pracę. Ponadto, telepracownik ma takie same prawa przysługujące mu jak innym pracownikom, opisane w rozdziale 8.1. (mowa o korzystaniu z działalności socjalnej prowadzonej na terenie zakładu, z pomieszczeń biurowych, przebywanie na terenie firmy). W przypadku praw niewyodrębnionych w ustawie, stosuje się zasady ogólne Kodeksu Pracy.
Ustawa sugeruje rozwiązanie niektórych kwestii dotyczących obowiązków telepracownika za pomocą umowy cywilno-prawnej bądź deklaracji pisemnych. Tak jest m.in. w przypadku zachowania tajemnicy na temat przekazywanych poufnych danych o firmie telepracownikowi. Poza tym, w umowie w sposób szczegółowy pracodawca winien zdefiniować punkty w zakresie: ubezpieczenia sprzętu oraz zasad korzystania, zasad porozumiewania się czy zasad potwierdzania przepracowanego czasu przez telepracownika (np. logowanie do systemu, dostępność i kontakt na komunikatorze itd.). Inną kwestią regulowaną przez umowę cywilno-prawną jest forma i sposób kontroli wykonywania pracy przez telepracownika. Do ogólnych obowiązków telepracownika należy regularne przekazywanie wyników z postępów w pracy, zgłaszanie awarii sprzętu oraz korzystanie z niego w sposób zgodny z jego przeznaczeniem. Pozostałe obowiązki niewyszczególnione w rozdziale IIB, określa KP.
Marta Ryma
|
EmiSobon
|
LadyDiiL
|
czarnefrug
|
Dorotarata
|
reniferka
|
TERESA LEN
|
Aniolek18
|
jolgaw
|
pszczola93
|
martus5
|
Keety
|