Prawa i obowiązki telepracownika

Brak odpowiedzi
administrator
Portret użytkownika admin
Offline
Dołączył: 09.06.2008

Dzięki ustawie z dnia 27 sierpnia 2007, która została wprowadzona w życie 17 października 2007, dotyczącej zatrudnienia w formie telepracy zostały sprecyzowane obowiązki i praca po stronie telepracownika i telepracodawcy. Wprowadzenie przez ustawodawcę kompleksowych zapisów dotyczących telepracy uznać trzeba za rozwiązanie korzystne i w pełni potrzebne, gdyż eliminuje ewentualne wątpliwości prawne i interpretacyjne na temat istotnych zagadnień związanych ze specyfiką telepracy. Należy pamiętać, że zastosowanie uregulowań z Kodeksu Pracy dotyczących telepracy ma miejsce tylko i wyłącznie w przypadku telepracowników zatrudnionych na umowę o pracę! Dzięki uregulowaniu prawnemu pojęcia telepracy – ustawa określa jasno prawa i obowiązki telepracodawcy i telepracownika.
 
Prawa i obowiązki telepracownika
Podstawowym prawem telepracownika określonym ustawowo jest możliwość zmiany formy zatrudnienia. Wniosek dotyczący wprowadzenia telepracy może zostać przedstawiony przez pracodawcę jak i pracownika. Przy czym pracownik może negatywnie rozpatrzyć wniosek, natomiast pracodawca, w miarę możliwości powinien zgodzić się na propozycję pracownika dotyczącą pracy zdalnej. Okres próbny zmiany warunków zatrudnienia to 3 miesiące, w czasie których odstąpienie od świadczenia pracy w formie telepracy. W myśl art. 67 9 Kodeksu Pracy, brak zgody pracownika na świadczenie pracy w formie telepracy nie stanowi podstawy do wypowiedzenia umowy o pracę. Ponadto, telepracownik ma takie same prawa przysługujące mu jak innym pracownikom, opisane w rozdziale 8.1. (mowa o korzystaniu z działalności socjalnej prowadzonej na terenie zakładu, z pomieszczeń biurowych, przebywanie na terenie firmy). W przypadku praw niewyodrębnionych w ustawie, stosuje się zasady ogólne Kodeksu Pracy.
 
Ustawa sugeruje rozwiązanie niektórych kwestii dotyczących obowiązków telepracownika za pomocą umowy cywilno-prawnej bądź deklaracji pisemnych. Tak jest m.in. w przypadku zachowania tajemnicy na temat przekazywanych poufnych danych o firmie telepracownikowi. Poza tym, w umowie w sposób szczegółowy pracodawca winien zdefiniować punkty w zakresie: ubezpieczenia sprzętu oraz zasad korzystania, zasad porozumiewania się czy zasad potwierdzania przepracowanego czasu przez telepracownika (np. logowanie do systemu, dostępność i kontakt na komunikatorze itd.). Inną kwestią regulowaną przez umowę cywilno-prawną jest forma i sposób kontroli wykonywania pracy przez telepracownika. Do ogólnych obowiązków telepracownika należy regularne przekazywanie wyników z postępów w pracy, zgłaszanie awarii sprzętu oraz korzystanie z niego w sposób zgodny z jego przeznaczeniem. Pozostałe obowiązki niewyszczególnione w rozdziale IIB, określa KP.

Uczestniczki

Portret użytkownika Marta Rymarowicz
Marta Ryma
Portret użytkownika EmiSobon
EmiSobon
Portret użytkownika LadyDiiL
LadyDiiL
Portret użytkownika czarnefrugo
czarnefrug
Portret użytkownika Dorotarataj
Dorotarata
Portret użytkownika reniferka
reniferka
Portret użytkownika TERESA LENARCIK
TERESA LEN
Portret użytkownika Aniolek18
Aniolek18
Portret użytkownika jolgaw
jolgaw
Portret użytkownika pszczola93
pszczola93
Portret użytkownika martus5
martus5
Portret użytkownika Keety
Keety

Ostatnie odpowiedzi


Spot III edycji projektu euroKobieta mający na celu promowanie elastycznych form zatrudnienia wśród kobiet wychowujących dzieci.


Zobacz nasz kanał na YT

Newsletter euroKobieta

Otrzymuj aktualne informacje!