Praca czy studia wyższe?

Brak odpowiedzi
administrator
Portret użytkownika admin
Offline
Dołączył: 09.06.2008

Powody dla których warto wybrać studia


Wzrost zapotrzebowania na kandydatów do pracy z wyższym wykształceniem w sektorze prywatnym

- Rozwój gospodarki rynkowej w Polsce wiąże się ze zwiększeniem roli wykształcenia i powiązanych z nim umiejętności – w określaniu szans na rynku pracy. To przede wszystkim konsekwencja spadku popytu na pracę fizyczną przy jednoczesnym wzroście zapotrzebowania na wysokie i specjalistyczne kwalifikacje.

- Sektor prywatny dokonuje kolejnego zróżnicowania: regularnie wzrasta popyt na pracę koncepcyjną, wiążącą się z dużym poziomem samodzielności i kreatywności w rozwiązywaniu problemów. Odnotowuje się natomiast zdecydowany spadek zapotrzebowania na pracę namulaną, związaną z prostymi czynnościami i niskimi umiejętnościami.

- Współczesny rynek pracy premiuje wysokie kwalifikacje, poparte solidnym wykształceniem. Badania rynku dowodzą, że pracownicy z wykształceniem wyższym i policealnym zyskują znacznie bardziej na pracy w sektorze prywatnym niż robotnicy po zasadniczej szkole zawodowej. Tym ostatnim praca w sektorze prywatnym daje przeciętnie nieznacznie tylko wyższe zarobki niż praca w sektorze państwowym (publicznym).


Premiowanie „niepopularnych” kwalifikacji przez rynek

- Rozwój sektora prywatnego premiuje osoby wykształcone, ale jednocześnie nie wszystkie i zdecydowanie nie w takim samym stopniu. Inaczej mówiąc, generalnie sektor prywatny stwarza możliwości pracy – niemniej premiuje kwalifikacje rzadkie, specyficzne.

- Zdecydowany wzrost zapotrzebowania na wysokie kwalifikacje oznacza obecnie wyższe płace i relatywnie niższe ryzyko bezrobocia.

Zróżnicowanie płac

- Analiza rynku płac w Polsce wskazuje, że płace są stosunkowo silnie zróżnicowane. Zróżnicowanie to pozostaje w silnej zależności z kwalifikacjami, pożądanymi przez pracodawców umiejętnościami i indywidualnym wkładem pracy. Wzrastające zróżnicowania płac oznacza, że na rynku pracy kształtuje się możliwość wynagradzania konkretnego pracownika za konkretną wiedzę i rynkową wartość wykonywanej przez niego pracy. Odsetek pracowników z wyższą produktywnością i posiadanymi rzadkimi umiejętnościami– wzrósł w ciągu ostatnich lat trzykrotnie. Wykształcany pracownik otrzymuje wynagrodzenie w wysokości przekraczającej trzy do pięciu przeciętnych płac

- W konsekwencji nierówności płacowe stają się ważkim elementem systemów motywacyjnych i ogólnej polityki płacowej przedsiębiorstw sfery prywatnej.

Reguła: wyższe kwalifikacje – wyższe płace

- Jak wcześniej powiedziano, z racji zbliżonych, a tym samym w niewielkim stopniu konkurujących ze sobą, niskich kwalifikacji robotników – wśród tej grupy pracowników zróżnicowanie wynagrodzeń jest niewielkie i nie odgrywa istotnej roli na rynku pracy.

- Znaczne zróżnicowanie wynagrodzeń na rynku pracy – jest wyraźne w grupie pracowników umysłowych (tzw. „białych kołnierzyków”). Rozkład wynagrodzeń odzwierciedla różnice w poziomie kwalifikacji, indywidualnych zdolności i efektywności poszczególnych pracowników umysłowych. Analiza powyższych zależności w obszarze sektora prywatnego prowadzi do wniosku, że wysoko kwalifikowany pracownik umysłowy (z górnego 10 % zarobków) zarabia w tej sferze 4,4 razy więcej niż pracownik umysłowy o niskich kwalifikacjach (z dolnego 10% zarobków).

- W konsekwencji należy pamiętać, iż sama przynależność do grupy pracowników umysłowych nie gwarantuje jeszcze oczekiwanych dla danej grupy zawodowej atrakcyjnych zarobków. Rozstrzygającą rolę nadal pełnią kwalifikacje i niestandardowe, konkurencyjne umiejętności.

Wzrost premii za wykształcenie

- Jak wykazano wyżej wpływ wykształcenia na poziom wynagrodzeń gospodarki rynkowej jest istotny i wyraźnie dostrzegalny. Jak wskazują dane rynku pracy pracownik z wyższym wykształceniem zarabia obecnie przeciętnie ok. 40 – 43% więcej niż pracownik z wykształceniem średnim (zawodowym, a tym bardziej ogólnym) i o ponad 60% więcej niż robotnik po zasadniczej szkole zawodowej. Odnosząc powyższe dane do sektora prywatnego: osoba po wyższych studiach zarabia średnio 92% więcej niż osoba po zasadniczej szkole zawodowej.

Reguła: im więcej lat nauki – tym lepiej

- Z szeregu badań wynika, iż wartością rynkową zdecydowanie najsilniej premiowaną na rynku pracy jest nadal dyplom studiów wyższych (a zatem nadal pozycję niższą zajmują studia licencjackie).

- Obserwuje się wśród pracodawców wyraźną tendencję do nagradzania wyższymi płacami pracowników, inwestujących w dalszą naukę, czy dodatkowe pożądane szkolenie. Z badań obecnego rynku pracy wynika, że każdy kolejny rok nauki przynosi obecnie wynagrodzenie wyższe przeciętnie o około 8-8,5 %.

Doświadczenie i staż pracy

- Ogólna obserwowana tendencja na rynku pracy wskazuje, iż powoli związek między poziomem wynagrodzenia a stażem pracy (wieku) jest coraz słabszy. Podkreśla się, że tzw. „wieloletnie doświadczenie” – z racji tego, że zdobyte w całkowicie odmiennych warunkach ekonomicznych (dominacja gospodarki socjalistycznej)

Płeć

- Awans płacowy pracowników legitymujących się studiami wyższymi nierzadko jest jednak ograniczony barierami związanymi z płcią. Jak wskazują badania nadal utrzymuje się niekorzystne dla rynku pracy zjawisko dyskryminacji płacowej ze względu na płeć. Obserwuje się, zwłaszcza w sektorze prywatnym, że kobiety o porównywalnym wykształceniu i wieku – zarabiają przeciętnie o ponad jedną czwartą mniej niż mężczyźni pozostający na analogicznych stanowiskach.

Reguła: pracownik wykształcony szybciej awansuje

- Droga awansu zawodowego pracowników umysłowych jest precyzyjniej określona (poprzez jasne kryteria i zasady) i tym samym przewidywalna i bardziej stabilna – niż nieokreślona (jeśli w pewnych zawodach fizycznych w ogóle możliwa) – droga rozwoju zawodowego osób niżej kwalifikowanych.

- Po drugie pracownik oferujący wachlarz różnorodnych kwalifikacji częściej i znacznie szybciej jest awansowany na stanowiska wiążące się z organizacją pracy innych, gdyż jego szerokie umiejętności mogą być wykorzystywane na różnych szczeblach zarządzania.

Wykształcenie zmniejsza ryzyko bezrobocia

- W sytuacji redukcji pracowniczych – gdy pracodawca ma dokonać rozstrzygających decyzji, nieodmiennie wybiera najlepszych pracowników. Wskaźnikiem potencjału pracownika jest nie tylko jego wiek, ale przede wszystkim inteligencja, zdolności organizatorskie i łatwość adaptacji do zmieniających się warunków gospodarczych.

- Z kolei prawidłowości te znajdują także odzwierciedlenie w realiach osób aktywnie poszukujących zatrudnienia. Bezsprzecznie osoby lepiej wykształcone maja wyższe szanse na znalezienie pracy niż osoby z niższym wykształceniem. Jak wskazują badania jedną z najliczniejszych grup bezrobotnych stanowią przede wszystkim osoby o wykształceniu podstawowym i zasadniczym zawodowym. Dla porównania: prawdopodobieństwo bezrobocia osoby nie mającej wykształcenia średniego jest około pięć razy większe aniżeli osoby z wykształceniem wyższym; podobnie: ryzyko pozostania bez pracy dla osoby po wyższych studiach jest około cztery razy niższe niż dla osoby z wykształceniem średnim

Uczestniczki

Portret użytkownika Małgorzata Rodriguez
Małgorzata
Portret użytkownika Anna.Gryszczuk
Anna.Grysz
Portret użytkownika AGNIK17
AGNIK17
Portret użytkownika nuno
nuno
Portret użytkownika u.ostropolska
u.ostropol
Portret użytkownika monika234
monika234
Portret użytkownika katiusza
katiusza
Portret użytkownika jord
jord
Portret użytkownika amantis
amantis
Portret użytkownika 83Ada
83Ada
Portret użytkownika Pani_Jadzia
Pani_Jadzi
Portret użytkownika ewa231161
ewa231161

Ostatnie odpowiedzi


Spot III edycji projektu euroKobieta mający na celu promowanie elastycznych form zatrudnienia wśród kobiet wychowujących dzieci.


Zobacz nasz kanał na YT

Newsletter euroKobieta

Otrzymuj aktualne informacje!