Po wpisaniu w wyszukiwarkę internetową sformułowania „soft skills” pojawia się mnóstwo stron internetowych, na których firmy szkoleniowe oferują warsztaty, kursy i tzw. szkolenia miękkie z zakresu rozwijania i doskonalenia umiejętności soft skills. Oferowane są one firmom, szkołom wyższym ale i osobom indywidualnym. Czym właściwie są soft skills? Czy w jakiś sposób są przydatne w pracy zawodowej i czy warto zainwestować pieniądze na tą formę podniesienia swoich umiejętności?
Czym są soft skills
Soft skills to inaczej umiejętności miękkie bądź predyspozycje osobowościowe, jednak warto znać także angielską nazwę, gdyż szczególnie rekruterzy w trakcie rozmów kwalifikacyjnych często posługują się określeniem soft skills. Na umiejętności te składa się komunikatywność, asertywność, kreatywność, odporność na stres, kompetencje przywódcze, umiejętność współpracy z innymi ludźmi jak i pracy samodzielnej oraz zarządzanie czasem. Umiejętności miękkie ma się po części od urodzenia, uczymy się ich w domu, nabywamy je także w trakcie uczenia się i w późniejszej pracy zawodowej. Wielu z nas nigdy się nad nimi nie zastanawiało, nie traktując ich jako istotnych kwalifikacji, branych pod uwagę w trakcie ubiegania się o pracę. Tymczasem okazuje się, że mają one kluczowe znaczenie dla pracodawców.
Soft skills są dziś na rynku pracy tak samo pożądane jak dyplom wyższej uczelni czy doświadczenie zawodowe
Umiejętności miękkie są z punktu widzenia pracodawców bardzo istotne. Pozwalają stwierdzić czy kandydat jest odpowiedni na proponowane stanowisko nie tylko pod względem merytorycznym, ale także czy będzie pasować do wizerunku firmy, czy odnajdzie się w grupie pozostałych pracowników lub czy będzie potrafił pozyskać nowych klientów. Najbardziej pożądanymi przez pracodawców umiejętnościami miękkimi są: komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, odporność na stres, kreatywność, elastyczność oraz determinacja w osiąganiu celów. Pracodawcy i rekruterzy mają swoje sposoby, aby w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej określić jakimi umiejętnościami miękkimi dysponuje potencjalny pracownik. Jednym ze sposobów jest zadawanie tzw. pytań behawioralnych, na przykład: Proszę zdefiniować pojęcie współpraca? Z jakimi ludźmi trudno się pani/panu współpracuje? Jak reaguje pani/pan na krytykę? Jakie są pańskie największe osiągnięcia? lub W jaki sposób planuje pani/pan poważniejsze zadania i przygotowuje się do ich realizacji? Umiejętności miękkie można także sprawdzić za pomocą testów sytuacyjnych. Pracodawcy proszą kandydatów o to, aby wcielili się w daną rolę i rozwiązali konkretny problem zawodowy. Możemy na przykład dostać zadanie aby wcielić się w rolę przedstawiciela firmy i nawiązać współpracę z bardzo opornym klientem.
Umiejętności miękkie czyli soft skills są przydatne nie tylko w pracy zawodowej, ale także w każdej innej dziedzinie życia. Pomijając to, że dzięki nim stajemy się bardziej atrakcyjni na rynku pracy, ułatwiają nam funkcjonowanie w społeczeństwie, poprzez kształtowanie naszego wizerunku, nawiązywanie nowych znajomości, realizowanie wytyczonych celów czy chociażby organizowanie czasu, którego w dzisiejszych czasach mamy coraz mniej. Dlatego bez wątpienia warto zwrócić uwagę na rozwijanie i doskonalenie tych umiejętności.
Anna.Jedrz
|
gonia-68
|
Marta Radz
|
Dobrawa Pr
|
anette83
|
lola
|
SŁOŃCE
|
iza_bella
|
aniakukula
|
iloska_
|
modak
|
necia20
|