Bardzo jasną definicję tego pojęcia wprowadziła Komisja Europejska. Definicja ta jest następująca:
Telepraca jest to metoda organizowania i wykonywania pracy, w której pracownik pracuje poza miejscem pracy pracodawcy przez znaczną część swojego czasu pracy, dostarczając do pracodawcy wyniki (rezultaty) pracy przy wykorzystaniu technologii informacyjnych oraz technologii przekazywania danych, zwłaszcza Internetu.
Możemy zatem rozumieć telepracę jako elastyczną formę zatrudnienia, która zarówno pracownikowi jak i pracodawcy przynosi znaczne korzyści. Pracownik może wykonywać swoje zadania z domu, nie traci zatem czasu ani pieniędzy na dojazdy do biura. Dodatkowo, może łatwo pogodzić pracę i obowiązki domowe lub zajmowanie się dzieckiem - w wielu wypadkach odpada zatem konieczność wożenia dziecka do przedszkola lub wynajmowania opiekunki. Ważną korzyścią jest możliwość samodzielnego planowania swojej pracy i godzin na nią poświęconych - pracodawca bowiem najczęściej rozlicza telepracownika za efekty a nie poświęcony czas. Możemy zatem pracować w nocy, lub robić przerwy w pracy potrzebne na nakarmienie dziecka lub wyjście z psem czy po zakupy.
Pracodawca z kolei ma możliwość zaoszczędzenia na kosztach wynajmu powierzchni biurowej (im więcej osób pracuje z domu, tym mniej przychodzi do biura), zmniejszy koszty zatrudnienia pracowników. Będzie w stanie łatwo zatrudniać osoby o wysokich kwalifikacjach, mieszkające daleko od siedziby firmy - poprawi zatem również swoją konkurencyjność.
Telepraca jest bardzo korzystna dla osób niepełnosprawnych - umożliwia im bowiem przełamywanie barier związanych z koniecznością dojeżdżania do pracy i innych problemów związanych z pracą w biurze, a wynikających z niepełnosprawności
Monika Pie
|
berato
|
Caroline19
|
Ryszarda R
|
Qubiks144
|
motylkq
|
Barbara Ry
|
Izabella J
|
goszzka
|
Katarzyna
|
Patrycja30
|
gabinia31
|