Internet rozwija się w zawrotnym tempie - potwierdza ten fakt również rodzimy rynek ofert pracy. W roku 2006 jedynie 4% osób poszukujących pracy deklarowało Internet jako medium, dzięki któremu znalazły pracę. W 2008 roku było to 22%. Rok 2009 okazał się przełomowy, bo badania wykazały, że aż 44% respondentów znalazło nową pracę za pomocą Internetu (Gemius: „Rola Internetu w poszukiwaniu pracy”).
Uwaga na oszustów!
Na przestrzeni ostatnich 5 lat Polacy w znacznym stopniu obyli się już z portalami pracy oraz wiedzą, jak wyszukiwać interesujące ich ogłoszenia. Nie sposób jednak wyeliminować niewiarygodnych ogłoszeniodawców, na jakich niekiedy można się natkąć w zasobach Sieci. Jak się uchronić przed oszustwem?
Nie jest to łatwe, ale pomóc w selekcjonowaniu ofert pracy mogą płatne portale, gdzie każde ogłoszenie wymaga weryfikacji, a płatne funkcjonalności zniechęcają nieuczciwych zleceniodawców. Przeglądając portale bezpłatne powinniśmy zachować większą czujność. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy ogłoszenie jest wiarygodne, możemy przed wysłaniem aplikacji przeprowadzić wywiad: sprawdzić na stronie internetowej oferenta, czy faktycznie prowadzi rekrutację, zadzwonić do biura, poszukać opinii o danym pracodawcy, itp.
Personal branding, czyli jak się wypromować
Według badań, rekruter szukający informacji o aktywności kandydata w sieci najczęściej zwraca uwagę na ogólnie dobre wrażenie (50%), drugim czynnikiem będzie potwierdzenie zawodowych kwalifikacji (39%), kreatywność (38%), umiejętności komunikowania się (35%), a zaledwie 19 % na dobre referencje i 15% na nagrody lub uznania. Stąd tak ważne jest stworzenie spójnego, pozytywnego przekazu, najlepiej za pomocą profesjonalnych narzędzi. Warto założyć konta w portalach społecznościowych zrzeszających pracowników i firmy, takich jakGoldenline, LinkedIn czy Profeo, oraz ukierunkowanych na konkretną branżę wortalach (np. Proto.pl dla PR-owców, interaktywnie.com dla specjalistów z dziedziny marketingu i society.e-logistyka.pl dla logistyków).
Doskonały efekt długofalowy może też przynieść założenie eksperckiego bloga lub własnej strony www z treściami ściśle związanymi z wykonywanym zawodem.
Najlepiej zacząć do subskrypcji za pomocą RSS kilku blogów eksperckich lub portali branżowych i wyłapywać nowinki oraz ważne informacje ze świata swojej profesjii. Można dzięki temu trzymać rękę na pulsie, zabierać głos w dyskusjach na forach i generować komentarze do umieszczanych treści. Im więcej osób z branży zobaczy nasz wkład w życie branży w pozytywnym kontekście, tym lepiej. To oczywiście oznacza jedno - podpisywanie się swoimi prawdziwymi danymi. Zyski są jednak wymierne - jeśli odpowiednio przekierujemy ruch zdobyty dzięki wypowiedziom (np.umieszczając w automatycznym podpisie na forum link do swojej strony, bloga, profilu), zyskamy doskonałą reklamę, a jak wiadomo - reklama zwielokrotnia szanse na powodzenie.
Część pierwsza artykułu:
Internet - pomocna dłoń w poszukiwaniu pracy - cz.1
Link do raportu:
http://www.go.microsoft.com/?linkid=9709510
źródło: Jobexpress.pl, Jak wykorzystać Internet do zdobycia pracy?
http://www.jobexpress.pl/artykul/184/Jak-wykorzystac-Internet-do-zdobycia-pracy
dostęp: 04.01.2013
Katarzyna
|
kasiaklisz
|
lulu123
|
Kasiunia61
|
ewela14
|
alicja0224
|
natalia_na
|
Agnieszka
|
JustynkaS
|
Aneta Pasz
|
agnieszkaw
|
oktilubin2
|