Mama nie idzie do pracy, czyli jak telepraca w Polsce ułatwia kobietom karierę zawodową

Brak odpowiedzi
administrator
Portret użytkownika admin
Offline
Dołączył: 09.06.2008

 

Wyobraź sobie, że budzisz się rano; na zewnątrz jesienna, chłodna szarówka i deszcz. Wskakujesz szybko pod prysznic, później przygotowujesz śniadanie – w radio mówią o tym, gdzie dziś najdłużej stoi się w korkach i przepowiadają kiepską pogodę na kolejny tydzień. Zakładasz ciepłe skarpety, siadasz w ulubionym fotelu i włączasz komputer – w tym czasie ekspres już przygotowuje aromatyczną, czarną kawę. Z parującym kubkiem w ręku, otulona w koc rozpoczynasz swój dzień w pracy... brzmi jak bajka? Być może, ale dla wielu to rzeczywistość. Również w Polsce.

Telepraca (bo właśnie tak nazywa się zatrudnienie na odległość – czyli praca z domu) gości na polskim rynku od kilkunastu lat. Choć nadal nie jest u nas popularna (zdalnie pracuje obecnie co 25. Polak), to w skali kilku poprzednich lat notuje ciągły wzrost, a światowe korporacje, które były pionierami w propagowaniu telepracy, nadal rokrocznie zatrudniają pracowników w tym trybie. W IBM zdalnie można pracować od ponad dziesięciu lat. Od dwudziestu jest tam także stosowany elastyczny system zatrudnienia, który daje pracownikowi większą mobilność i umożliwia zbalansowanie życia zawodowego i prywatnego; łącznie na stanowiskach niestacjonarnych pracuje tam kilkaset osób pełniących rozmaite funkcje. Hewlett-Packard rozwiązania zdalne wprowadzał jeszcze na długo przed powstaniem Internetu – wynikało to z charakterystyki pracy w tej firmie, gdzie spory odsetek pracowników podróżuje. Zarząd Nestle Polska również wdrożył telepracę: na początek umożliwił częściowe uelastycznienie grafiku pracowników, a ponieważ próba okazała się trafiona, od początku 2013 roku już niemalże jedna czwarta zatrudnionych w firmie może przez 4 dni w miesiącu pracować w domu. Telepracuje się także w polskich dużych firmach, np. PZU, oraz w niektórych urzędach: Urząd  Marszałkowski w Lublinie obecnie zatrudnia zdalnie ponad 40 osób na ok. 870 zatrudnionych..

Mniejsze koszty i więcej swobody?

Swoboda: to słowo-klucz w przypadku telepracy. Pierwszym
 i najważniejszym udogodnieniem, na jakie może liczyć pracownik zdalny jest możliwość pogodzenia wielu aspektów życia codziennego. Pracując z domu można wygospodarować czas zarówno na zrobienie pilnych zakupów, jak i opiekę nad dzieckiem czy na chwilę odpoczynku we własnym ogrodzie. Telepracownik oszczędza także swój czas i pieniądze przeznaczone na dojazd do miejsca pracy. Co równie ważne – unika wielu napięć i stresu, jakie często generuje biurowa atmosfera.Jeśli już mowa o korzyściach – sami pracodawcy wymieniają kilka powodów, dla których telepraca
 się opłaca. Przede wszystkim to duża oszczędność
w eksploatacji biura – przestrzeń robocza może być wydajniej zagospodarowana, a zużycie energii elektrycznej spada. Jak to wygląda w praktyce? Urząd Marszałkowski w Lublinie obliczył, że jeden telepracownik to oszczędność aż ok. 8 tys. zł rocznie, ponieważ koszt utrzymania stanowiska pracy dla takiego samego pracownika pracującego stacjonarnie w skali roku wynosi ok. 10 tys. zł, podczas gdy koszty ponoszone przez podmiot zatrudniający telepracownika wynoszą jedynie 1800 zł.

Najważniejsza wiedza i przeszkolenie

Jak wynika z prognoz rynku pracy, za kilka lat blisko 20 procent polskich przedsiębiorstw będzie stosować elastyczne systemy zatrudnienia. Aby dostosować się możliwie najlepiej do nowych

wymagań, należy postawić na edukację i zdobywanie doświadczenia.Oczywiście najistotniejsza w telepracy jest płynna obsługa urządzeń i programów niezbędnych do jej wykonywania. W dzisiejszych czasach niemalże każdy może się pochwalić umiejętnością choćby podstawowej obsługi komputera i kilku aplikacji, ale na wielu stanowiskach to wciąż za mało. Jak rozwinąć swoje kompetencje w tej dziedzinie, by sprostać wymaganiom rynku?Z pomocą przychodzi projekt euroKobieta, dedykowany wszystkim zainteresowanym, które chciałyby poszerzyć swoją wiedzę informatyczną w zakresie telepracy i wypróbować tę formę zatrudnienia. euroKobieta to całkowicie bezpłatny, dofinansowany ze środków Budżetu Państwa i Unii Europejskiej projekt wsparcia zawodowego dla kobiet.Realizuje w swoim zakresie międzynarodowo certyfikowane szkolenie informatyczne "Informatyczne Kompetencje Telepracy”, zdalne warsztaty telepracy i doradztwo zawodowe. Ma na celu wyrównywanie szans na współczesnym rynku pracy, a w szczególności wsparcie kobiet znajdujących się w trudnej sytuacji zawodowej – priorytetowo wracających na rynek pracy przerwie związanej z urodzeniem dziecka i macierzyństwem, ale nie tylko.

 

Uczestniczki

Portret użytkownika jagoda1
jagoda1
Portret użytkownika czerwona84
czerwona84
Portret użytkownika anna_p
anna_p
Portret użytkownika ewa.wojnarowicz
ewa.wojnar
Portret użytkownika carolina.karcz
carolina.k
Portret użytkownika noska
noska
Portret użytkownika Alina694
Alina694
Portret użytkownika Kobalczyk Anna
Kobalczyk
Portret użytkownika BarbaraM
BarbaraM
Portret użytkownika Alicja209
Alicja209
Portret użytkownika carianaee
carianaee
Portret użytkownika Małgorzata88
Małgorzata

Ostatnie odpowiedzi


Spot III edycji projektu euroKobieta mający na celu promowanie elastycznych form zatrudnienia wśród kobiet wychowujących dzieci.


Zobacz nasz kanał na YT

Newsletter euroKobieta

Otrzymuj aktualne informacje!